Kolejna premiera w unikalnej kolekcji NATURAL GENIUS doskonałej marki Listone Giordano, zaprezentowana podczas MILAN DESIGN WEEK 2022.
Nazwa Factum pochodzi od napisu VERUM IPSUM FACTUM, który widnieje na monumentalnych drzwiach wejściowych uniwersytetu IUAV w Wenecji, zaprojektowanych przez profesora Carlo Scarpa. Motto „Prawdą jest to, co zostało nią uczynione” jest ożywiającą zasadą filozofii Giambattisty Vico, w której łacińskie terminy VERUM ( prawda ) i FACTUM ( działanie ) pozostają we wzajemnej relacji. Tak jak dla neapolitańskiego filozofa, tak dla weneckiego architekta poszukiwanie prawdy łączy się z działaniem, a to “działanie” zawiera w sobie właściwy umysłowi ludzkiemu zalążek generatora rozwoju każdej idei czy projektu.
Kluczowym słowem, które staje się trwałym śladem historii, jest SOLID i oznacza ono materiał, z którego wykonano bramę witającą studentów IUAV – ogromny kamień, który przywodzi na myśl bryłę, a nie płytę kamienną.
Bryła podzielona, ścięta w zdecydowany sposób pod kątem, który został przeniesiony na projekt powierzchni drewnianej tworząc w ten sposób efektowny i charakterystyczny narożnik, którego brakuje w bryle bramy.
Dante Oscar Benini był uczniem Carlo Scarpy na IUAV w Wenecji. Charyzma i nauki profesora głęboko odcisnęły piętno w DNA architekta. „Jego nauki pozostały jak nieusuwalne blizny w mojej duszy” -zdradza Dante Benini i kontynuuje z tą niewątpliwą pasją, która w nim wibruje. “Każdy z jego znaków, w każdym z jego dzieł, przebiega mi przez myśl, kiedy mam zamiar przyłożyć ołówek do papieru, chociaż jestem świadomy odpowiedzialności, jaką ponoszę, przelewając myśl w coś, co stanie się materialne i użyteczne społecznie, a być może, dzięki skromnym ambicjom, nawet historyczne! Znaki Scarpy są piorunujące: albo je złapiesz, albo nie masz duszy. Jeśli jednak je złapiesz, otwierają się przed Tobą światy, które możesz odkrywać. Tak właśnie było w przypadku FACTUM”.
Również ten projekt jest wynikiem osobistego spotkania. Po drugiej stronie stołu nie stoi tylko przemysłowa fasada dużej firmy, takiej jak Listone Giordano, ale grupa rzemieślników kierowana przez Andreę Margaritelli. W pełni podzielając ideały i wartości, rozpoczął się proces badań i eksperymentów: “w wykrzyczanej ciszy uczuć pojawiło się wyzwanie, aby spróbować zaprojektować nowe marzenie” – opowiadają architekci Benini i Gonzo.
I tu powracają wspomnienia prof. Scarpy i zatrzymują się na tym brakującym rogu bramy, “solidnym” wycinku pamięci, z którego na papierze ożywają organiczne inspiracje kompozycyjne. Architekt Benini dogłębnie przestudiował wszystkie szkice przygotowawcze “maestro”; stąd wzięły się eksperymenty, które przekształciły rytm myśli w parkiet pełen duchowości i niezliczonych kompozycji.
Geometryczny element czworokąta, który interpretuje ducha naszych czasów w materialnej powierzchni, staje się plastycznym narzędziem w rękach projektanta, przed którym otwiera się droga do wolności tworzenia, formalnego i chromatycznego „unicum”. Proces myślowy, który wychodzi naprzeciw produkcji przemysłowej, nie obciążając jej dodatkowym ciężarem: “przywracając historyczną matrycę rzemieślniczą, która nigdy nie zostanie utracona” – podsumowuje Benini.
FACTUM składa się z trzech elementów tworzących podstawę. Każdy element można interpretować w różnych wariantach kolorystycznych i rotacyjnych, również w elemencie kwadratowym, który można dowolnie obracać. Z kolei całe podstawy można obracać względem siebie i tworzyć wzory o nieskończonych kompozycjach i rytmach, które stają się powierzchnią zawsze inną – elegancką i niebanalną z silnym efektem wizualnym.
W ramach współpracy architektów i marki Listone Giordano, głęboko zaangażowanych w cały proces badań i tworzenia prototypów powstała zaskakująca i bezprecedensowa podłoga – esencja deco Wersalu nowego tysiąclecia – wysublimowana w swoim rytmie, zdolna do metamorfozy. Dzięki FACTUM podłoga wznosi się na ściany i w ten sposób staje się boazerią, ale „musisz wiedzieć, kiedy się zatrzymać. Teraz “FACTUM” jest już rzeczywistością i przygotowuje grunt pod nowy lot w historii drewnianych powierzchni wyposażenia wnętrz.” – konkluduje Dante O. Benini.
DANTE O. BENINI & LUCA GONZO
DANTE O. BENINI jest mediolańczykiem urodzonym w 1947 roku, a od kilku dziesięcioleci stanowiącym złożony punkt odniesienia dla estetyki trudnej do skatalogowania, ale z pewnością oddziałującej na zbiorową wyobraźnię.
Jest on nie tylko jednym z najlepszych żyjących architektów (jak twierdzili i nadal twierdzą między innymi Bruno Zevi i Cesare De Seta), ale być może tym, który ma najwięcej do powiedzenia i najwięcej do nauczenia przyszłych, a także obecnych pokoleń.
Dante Oscar Benini był uczniem Carlo Scarpy w Wenecji, Franki O. Ghery’ego w Kalifornii i Oskara Niemeyera. Rio de Janeiro. Realizował projekty na całym świecie we współpracy z największymi mistrzami architektury Richardem Meierem, grupą Arup i Danielem Libeskindem i setką innych.
Hotele, jachty, elektrownie, siedziby firm, centra handlowe, rezydencje wszelkiego typu i wielkości, od penthouse’u słynnego projektanta mody po mieszkania socjalne w Moskwie, a potem meble i projekty wnętrz.
Wraz Luca Gonzo prowadzi pracownie w Rio de Janeiro, Stambule, Nowym Jorku, Londynie i Wiedniu.
Prawdziwy mistrz znaków, materiałów, kolorów, technik, nieprzewidywalnych i niepowtarzalnych form. W swojej pracy przywraca on architekturze jej symboliczną rolę, jako opisowej syntezy czasu, w którym miała ona szczęście się narodzić i istnieć.
Zobacz również:
MILAN DESIGN WEEK 2022: LOOP – “ZAPĘTLONY” PARKIET AUTORSTWA SEBASTIANO CANZANO
Poznaj całą kolekcję NATURAL GENIUS od Listone Giordano >>> KATALOG
i sprawdź naszą ofertę >>> PARKIETY